|
|
|
|
Seks lokale stasjoner har brutt reglene
Medietilsynet kontrollerte i november i fjor åtte lokal-tv-konsesjonærer, blant annet for mulig brudd på reklame- og sponsereglene. Seks av disse har nå blitt sanksjonert av Medietilsynet for å ha identifisert sponsorer i strid med regelverket.
Flere saker om LOKAL-TV
|
|
TVNYTT.NO - 14.02.07 - KYRRE DAHL
|
Det følger av kringkastingsloven at det skal være et klart skille mellom sponsing og reklame, og sponsorpresentasjonene skal utformes nøytralt. Det er ikke tillatt å gi tilleggsinformasjon om sponsor gjennom bruk av slagord, utsagn, bilder, lyd eller lignende som kan knyttes til sponsor eller sponsors virksomhet. Dette gjelder selv om slike elementer er en del av sponsors varemerke eller logo.
Samtlige av konsesjonærene innser at de i de aktuelle tilfellene har opptrådt i strid med regelverket. Medietilsynet fant det i denne omgang mest naturlig å reagere med advarsel i de foreliggende saker. Ved lignende overtredelser av kringkastingsreglene kan det imidlertid også påregnes gebyr, særlig ved gjentagelsestilfeller.
De seks konsesjonærene som har fått advarsel er TV Aust-Agder, TV Innlandet, TV Haugaland, TV Nord, TV Sunnmøre og TV Vestfold
Kontrollene har dessuten medført at TV Nord AS har fått slettet sin konsesjon i konsesjonsområde 27, Øst-Finnmark, da konsesjonen ikke er tatt i bruk innen seks måneder etter tildeling.
Kilde: Medietilsynet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Annonse
|
|
|