|
|
|
|
Søppelkongen solgt til England
Storkanalen Channel 4 har kjøpt TV 2s realitykonsept Søppelkongen.
Flere saker om TV2
|
|
TVNYTT.NO - 14.03.07 - KYRRE DAHL
|
Kanalen falt for miljøaspektet i serien, og britenes egen versjon er allerede satt opp i den britiske Channel 4 sitt sendeskjema til høsten, under navnet ”Dumped for the autumn”. Det er produksjonsselskapet Strix som i samarbeid med TV 2 har utviklet den ”grønne” realityserien.
- Det er storartet at en stor kanal som Channel 4 velger å sende Søppelkongen, som internasjonalt er kjent under navnet Paradise Lost. Jeg er utrolig glad og stolt på vegne av alle involverte i TV 2, Strix og deltagerne. Vi trodde på eksperimentet med å blande reality og miljøvern, noe som er blitt lagt merke til. Det er flott at et underholdningskonsept kan brukes til å sette fokus på et miljøproblem som søppel, sier prosjektleder for "Søppelkongen" Andreas Hatlevik.
Under innspillingen av "Søppelkongen" sommeren 2005 valgte 14 personer å bo på en søppeldynge i seks uker, avskjermet fra verden utenfor. De måtte lage egne boliger og skaffe til veie alt av egen komfort, samt løse ulike ukesoppgaver med det de fant på dynga. Programleder var Gaute Grøtta Grav, som hadde med seg Ole André Sivertsen som medhjelper.
- Nå som klimaendring står på dagsorden kan vi se at vi var tidlig ute med å lage et miljøvennlig og viktig konsept for mange land gjennom Søppelkongen. Det viser også interessen ute, ved at 17 land har sikret seg opsjoner på konseptet. Dette er morsomt og viser også et godt samarbeid mellom Strix og TV 2, sier Jørgen Hermansen, daglig leder i produksjonsselskapet Strix i Norge.
Søppelkongen vant Gullrosen under festivalen i Lucerne, Sveits april 2006. Rosen ble vunnet i kategorien ”Social Awareness Award” og juryen la vekt på det grønne og miljøvennlige aspektet, samt nyskapende tanker for realitykonseptet.
Kilde og foto: TV2/Håvard Solem
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Annonse
|
|
|