Den tradisjonelle TV-tittingen går nedover, men ingen av kringkastingssjefene
i Norge, Sverige og Danmark mener at TV er en utdøende rase. Det er færre som ser på kringkasting, eller
flyt-TV som det nå kalles, det er alle enige om. Men, det er ikke slik at folk ser mindre på TV, de bare gjør
det på en annen måte enn tidligere.
Det må bli konklusjonen etter toppmøtet på Nordiske mediedager i Bergen mellom NRK-sjef Hans-Tore
Bjerkaas, Sjef i Danmarks Radio og Sjef i SVT, Eva Hamilton. De var mer eller mindre enige om hvordan
medieverden kommer til å se ut om få år men de møter den nye hverdagen på forskjellig måte. SVT har tro
på nisjekanaler og forteller om at det digitale bakkenettet har betydd veldig mye. Seertallene for nisjekanalene
er nå på 30 %, mens det i Norge bare er ca. 10 % som ser på nisjekanaler, ifølge opplysniner fra debattantene.
DR har stor tro på internett og viser til at de unge i USA bruker tre ganger så mye tid online enn
foran TV-skjermen. NRK satser blant annet på nye kanaler, som den nye nyhets og aktualitetskanalen som
starter 1. september.
En annen forskjell mellom de nordiske landene er finansieringen, mens DR og SVT ikke får lov til
å være kommersielle i det hele tatt, får NRK lov til å selge reklame eller ta betalt for sine biprodukter,
som internett og mobile tjenester. Men, fortsatt er det lisensen som er viktigst, mener alle de nordiske sjefene.
|
|