I ni programmer presenteres kinoreklamefilmer fra 1920-årene og fram til i dag. Dette er filmer som har irritert oss og lurt oss, underholdt oss og engasjert oss. Sett i perspektiv gir de en litt spesiell vinkling på vår egen historie som forbrukere. Serien starter på NRK1 onsdag 20.juni.
Hvem har ikke sittet på kino og fordelt reklamefilmene seg i mellom? Den er din – og den er min. Det var en del av spenningen og forventningen. Fikk du en reklame for bind var det utrolig flaut, men fikk du en reklame for noe populært med kule rolleinnehavere kunne det sette en ekstra spiss på kinoopplevelsen.
Utover i serien skal det handle om hvordan reklamen har utnyttet alt fra norsk natur, bonderomantikk og kvinnefrigjøring til å selge oss mat, sko, vaskepulver, tobakk, brus og sjokolade – og ny teknologi i hjemmene.
Bilde: Perspektiv-redaksjonens Kristine Ramm og Harald Reitan har dykket ned i reklamens vidløftige historie
Fotograf : Ole Kaland, NRK
Kilde: NRK
|
|