Tallene for Norsk Mediestatistikk for 2. kvartal 2007 viser en omsetning på 4,6
mrd kroner, noe som er en vekst på 5,0%. Akkumulert for året er veksten 6,2
prosent og 9,1 mrd kroner. Statistikken bygger på innsamlet materiale fra de
ulike mediekanalene og viser faktiske utfakturerte tall.
Den sterke veksten som vi hadde i første kvartal med økende omsetning i nesten
alle mediekanaler, er ikke like synlig i andre kvartal. Et antall mediekanaler har nå
vendt fra vekst til synkende tall. Veksten er størst på nett med hele 32 prosent.
Kino, utendørsreklamen, gratisavisene og dagspressen viser alle tosifret vekst.
Den adresserte reklame og radio viser svak vekst, TV viser en svak utvikling de
siste kvartal og tilbakegangen er 2 prosent. Det er problemene med sviktende
seertall som bremser utviklingen for TV-reklamen. Det går også nedover for
investeringene i uadressert direktereklame, fagpresse og kataloger.
Ukepressens store prosentvise tilbakegang henger sammen med at noen av
medlemsbladene fra 2006 er solgt og dermed går ut av statistikken.
Med en andel på mer enn 40 prosent av mediekaken befester dagspressen sin
posisjon som den største mediekategorien i andre kvartal. Internettannonseringen
økt sin markedsandel og er nå på nær 10 prosent av den samlede kaken.
Kilde: Pressemelding
|
|