NRK Super er NRKs nye barnekanal. Etter to måneders drift har kanalen
skaffet seg en markedsandel på over 6 %. Men, utrolig nok har ingen av de andre barnekanalene tapt seere.
Det betyr at NRK Super har trukket flere barn til TV-skjermene. Både Disney og Cartoon Netwrok melder om en
svak fremgang.
Ifølge tall fra TNS Gallup at barn i snitt så på TV 111 minutter i januar, mot 86 minutter i snitt
i 2007. - Tv-seeingen øker i alle aldersgrupper, men økningen har vært spesielt stor blant barn det
siste året. Den har økt med 23 prosent mot 8 prosent blant voksne, forteller Kristian Tononen,
forskningsleder i NRK til Dagsavisen.
- Alle spør om vi ikke er redde og nervøse for konkurransen fra NRK Super. NRK Super får flere barn
til å se på barnekanaler, de trekker rett og slett flere til vår butikk, forteller viseadministrerende
direktør i Disney Channel Scandinavia, Casper Bjørner.
Foto: NRK Super
|
|