Kultur- og kirkedepartementet opprettholder Medietilsynets vedtak om sanksjon på grunn av brudd på reglene om sponsoridentifisering. Departementet mener videre at programmet oppmuntrer til kjøp av sponsors produkter.
Kultur- og kirkedepartementet konkluderer med at Bergans’ produkter profileres på en måte som går utover det som er naturlig og nødvendig for å lage et program av denne typen. TVNorges klage tas derfor ikke til følge.
Det var etter kontroll av programserien "71 grader nord" (2006), at Medietilsynet ila TVNorge sanksjon i form av advarsel. Departementet er enig i Medietilsynets vurdering av saken etter kringkastingsloven § 3-4 tredje ledd. Departementets vedtak er endelig og kan ikke påklages.
Departementet påpeker at bestemmelsen ikke stiller noe krav til motiv hos den som har utformet innslaget. Det fremgår således av departementets vedtak at vurderingen etter § 3-4 tredje ledd ikke er sammenfallende med vurderingen om et innslag inneholder skjult reklame.
Bakgrunn
Bergans ga bort klær og utstyr for betydelige beløp til deltakerne i programserien 71 grader nord. Bergans er kreditert med en "takk til" i rulleteksten, noe Medietilsynet mente ikke var en tilstrekkelig identifisering av sponsor etter kringkastingslovens regler.
Medietilsynet mente videre at omfanget av eksponering og omtale av Bergans’ produkter var av en slik karakter at det måtte anses å være i strid med lovens forbud mot oppmuntring til kjøp av sponsors produkter. Sanksjon for slike regelbrudd kan bli gitt i form av en advarsel eller et gebyr.
På bakgrunn av Medietilsynets vurderinger ble det utferdiget vedtak om sanksjon den 14. september 2007. TVNorge ga tilsvar datert 14. oktober 2007, der de påklagde vedtaket.