Lørdag 8. september 2007 ble Viasat 4 lansert, og på toårsdagen i dag kan Norges yngste kommersielle tv-kanal feire en firedobling av markedsandelen siden oppstarten. – Vi er svært godt fornøyde med Viasat 4s utvikling. Vår komplementære kanalstrategi med storesøster TV3 og lillebror Viasat 4 har vært en formidabel suksess, sier administrerende direktør Lasse Kokvik i TV3/Viasat 4.
Lørdag 8. september klokken 19.00 ble et nytt kapittel i norsk tv-historie skrevet da Viasat 4 kom på lufta. Kanalen ble sparket i gang med den viktige EM-kvalifiseringskampen mellom Moldova og Norge, og det ble umiddelbart en suksess med 324.000 seere på kampen.
Siden oppstarten har Viasat 4 kunnet glede sine seere med egenproduserte programmer som Etterlyst, Praksisjobben og Budbringerne, sterke kvalitetsserier som Mad Men, Dexter, The Simpsons, Chuck, Deadliest Catch, Miami Ink, Entourage og Ice Road Truckers, samt nyheter, dokumentarer, gode filmer og sport fra UEFA Champions League, Formel 1 og fotballandskamper.
I september i 2007 hadde Viasat 4 en markedsandel på 1,1 prosent blant alle seere over 12 år, og siden det har kanalen økt hvert eneste kvartal. Så langt i tredje kvartal har Viasat 4 en markedsandel på 4,1 prosent. Det betyr at kanalen nesten har firedoblet seg på to år i tv-markedet og med det inntatt en klar posisjon som Norges fjerde største kommersielle tv-kanal.
– Med en firedobling av markedsandelen på to år er Viasat 4 en suksesshistorie. Samtidig har TV3 også økt sine andeler, noe som gir Viasats fri-tv-kanaler en samlet markedsandel på 11,1 prosent blant alle seere over 12 år så langt i tredje kvartal. Dette beviser at vår komplementære kanalstrategi med storesøster TV3 og lillebror Viasat 4 har vært en formidabel suksess, sier administrerende direktør Lasse Kokvik i TV3/Viasat 4.
Kilde og Foto: Viasat
|
|