Under årets IFA-messe i Berlin la Stiftelsen Elektronikkbransjen fram sine halvårstall for det norske forbrukerelektronikkmarkedet. Målt mot fjoråret viser 2015 så langt en liten nedgang på minus 2% målt i verdi. TV-salget holder seg stabilt, men nordmenn kjøper stadig større og mer avanserte TVer.
– Nordmenn fortsetter å kjøpe stadig større TVer. Nå har 55 til 63 tommer tatt over som den meste populære TV-størrelsen, med 31% av markedet. I fjor var det 44-54 tommer som var mest populært. Og for første gang er det ikke solgt noen plasma-TVer, så den teknologien er helt ute, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo (bilde).
TVer med ekstra høy oppløsning, såkalte UHD-TVer har derimot tatt en større bit av markedet i løpet av ett år. – Etter første halvår i fjor stod UHD-TVer for snaue 1% av markedet. Nå ser vi at 15,2% av alle nye TVer støtter denne høyere oppløsningen. Vi ser også at 56% av alle solgte TVer er smart-TVer, og 48% har 3D-støtte, sier Ottemo. UHD er en forkortelse for Ultra High Definition, og gir fire ganger høyere oppløsning enn på en Full-HD TV. En UHD 4K TV har 3840x2160 piksler, mens en Full-HD har 1920x1080 piksler.
Det selges fortsatt svært mange mobiltelefoner i Norge, men så langt i år har vi kjøpt 29% færre mobiler enn i samme periode i fjor. Likevel holder verdien seg like høy, og gjennomsnittsprisen på telefonene har steget med 44%. – Nordmenn kjøper fortsatt mobiltelefoner på øverste hylle, det er flaggskipmodellene som vi vil ha. Det at nordmenn kjøper toppmodellene gjør også at utskiftingstakten har sunket, og vi beholder nå telefonen i nesten 2,5 år før vi kjøper ny, sier Ottemo.
Mer om Diverse - Kilde og Foto: Elektronikkbransjen
08.09.2015 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl