13.06.2016 - TVNYTT.NO - Sindre Møllerhaug ---- Følg oss på Twitter og Facebook
Kommentar av Sindre Møllerhaug, fra Nordiske Mediedager 2016
Å få lesere til å bli medlemmer handler om å samle folk på et sted. Da blir produkter og systemer brukt. Produktet er det som medlemmene kjøper (betaler for) og systemet er det som brukes for å organisere den online plattformen som medlemsprogrammet er på.
Ingen organisasjon er for komplisert for online business. Det trenger ikke å være nødvendig å legge om driften for å ikke tape uendelig med penger. Aron Pilhofer var foredragsholder og nevnte at i Storbritania (UK) går trykket publikasjon bare ned. Han viste oss hva som var The Guardians sin relasjonsstrategi.
-Vi fikk se statistikk for en antatt trend på publiserte annonser, at de kommer til å stupe bratt de neste årene. Folk leser ikke så mye på papir lenger. De bruker internett. Dette åpner for nye muligheter til å gi tilbud til medlemmer. Når medlemmer er rekkrutert, så går det an å gi nye medlemmer flere fordeler som arrangementer og andre ting som kan være verdifullt for medlemmene.
Online medlemskap er ikke en betalingsmur. Betalingsmur er noe som påtvinger oss til å betale for å få tilgang. Et eksempel er vanlige nettaviser som krever betalt for tilgang til sine nyheter. Det legger opp til at du må betale for å få lese avisen sine nyheter.
Et medlemskap er noe som åpner for et nettverk med folk som har de samme interessene. Betalingsmuren påtvinger deg til å betale for tilgang. Medlemskap åpner for noe du vil ha, mot at du betaler. Det er noe du vil ha og du betaler med glede.
På hjemmesiden til et medlemprogram så kan du lese informasjon om hva programmet handler om og hva du som medlem får lære. Mulighetene er mange. Det viktigste er at de som besøker hjemmesiden skal bli interessert i hva det er for noe. Det som står skrevet må vekke nysgjerrighet.
Mer om Diverse Foto: Sindre Møllerhaug/ TVNytt.no
Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook