21.06.2016 - TVNYTT.NO - Sindre Møllerhaug ---- Følg oss på Twitter og Facebook
Kommentar av Sindre Møllerhaug, fra Nordiske Mediedager 2016
LIVE PITCH PÅ NORDISKE MEDIEDAGER 2016: Mer innhold, kanaler og distribusjon. Nytt, annerledes og relevant for sin målgruppe. Hvert lag pitchet sin idé om en kortfilm, fremført veldig raskt.
-Det gikk veldig fort og jeg skrev så fort som mulig i blokka for å få med meg mest mulig. Etter framføringene av idéene og trailerne skulle vi rekke opp hånden for å stemme live i salen.
Team Volda: Ordtak og språk. Hva betyr egentlig de ordene vi sier? Mange bruker dem feil. I hver episode tar vi for oss ordtak som mange bruker feil og forteller hva de egentlig betyr.
-Problemer med folk som sier mye dumt. Vet ikke hva det betyr. Ordtaket er der, men betydningen er glemt. Det skal være på nett og nå ut til unge. De skal la barn forklare hva ordene betyr som de ikke vet selv hva betyr, for det blir god tv.
-Unge skal nås med et konsept som allerede eksisterer og fungerer. Episodene skal vare i 3 minutter.
Team Bergen: Humorserie på 8 episoder om hva avisene må gjøre med innhold for å overleve. De skal blant annet bruke podcast, Instagram og Snapchat.
-Lokalavisen er konkurs om 10 uker. Med hjelp får redaktøren hjelp til å prøve forskjellige ting for å overleve. De snapper og lager podcaster. (Det var en god pitch! Spennende, levende og underholdende).
-De er glade i humor. Hører podcaster og ser tv-serier. Målet må være å engasjere folk i nåtid med humor.
-Media er i krise. Siv som er sjefen skal være gal. (Vi skal få kjenne oss igjen i serien. Redaktøren kjemper for innhold, ikke form. Resten av gjengen gjør motsatt strategi).
Team Lillehammer: Hvor har vi grått etter noe har skjedd? Vi skal kjøre rundt i landet og ta pulsen på 10 ulike steder og biler.
-Eksperimentfilm. I samme bil - Vi blir med 10 av dem. Kamera slås på når noen går inn i bilen. Ingen redigering.
-Ei av jentene øvelseskjører. Seerne skal få kjenne seg igjen. Samtalene må være der du ikke bare kan gå og lukke døren.
Team Vesterdal: Tv-konsept. Hva digger ananasen? Kriminelle er ikke bare kjeltringer, men også vanlige folk med hverdag, for å vise at de finnes.
-Vise kjeltringer uten å rakke ned på dem. Vi vet hvem de er, så dette er ikke noe skuespill.
-Vi fikk se kortversjon av episode 1 av en organisert slåsskamp. (Ikke skuespill? Det så ut som hvert av de to lagene hadde 30 stk og hvert lag hadde fargede vester. Et lag var svart og det andre var rødt. Selvfølgelig så det stilig ut og morsomt! God og underholdende pitch)!
Etter tellingen av stemmer i salen (vi rakk opp hånden for laget vi ville stemme på) var ferdig, så ble vinneren kåret. Og det var Team Bergen!
Mer om Mediedager Foto: Sindre Møllerhaug/ TVNytt.no
Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook