16.08.2017 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl ---- Følg oss på Twitter og Facebook
Omsetningen av TV-reklame gjorde et byks på 34,0 % i juli. Det viser tall fra mediebyråforeningen. I rene tall er det en økning fra 124 millioner kroner til til 166,2 millioner.
I løpet av årets første måneder har TV økt med 5,6 % til 1,99 milliarder kroner. Det gjør at TV fortsatt er den største kategorien, selv om internett puster TV i nakken så det holder. Det betyr også at TV holder samme snitt som den totale økningen av reklameomsetning, 5,4 %.
- Tv-kanalene har gode dager, men det er en stor utfordring med kanalenes begrensede varelager, altså hvor mange seere kanalene har å selge. Den tradisjonelle tv-seingen står ennå sterkt, men den er klart på vikende front. Vi tror dermed det blir vanskelig å få den veksten for hele 2017 som vi har sett hittil i år. Likevel tror vi nå på større vekst enn tidligere og at totalomsetningen på tv kan vokse med rundt fire prosent i 2017, sier forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i Group M til Kampanje
Den største økningen er det sosiale medier som står for, men en økning på hele 37,1 % i årets første sju måneder, sammenlignet med samme periode i 2016. Dagspresse og ukepresse er det som taper mest, med en nedgang på 19,1 % og 20,8 %. Radio holder bra stand, med en fremgang på 4,4 %.
Mer om Diverse Foto: Sindre Møllerhaug