18.10.2017 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl ---- Følg oss på Twitter og Facebook
Norske Rema 1000 har fått globalt selskap av Netflix og Apple. De tre merkene topper YouGov BrandIndex’ liste over merkevarer med høyest Word Of Mouth-score (de merkevarene man snakker mest om) blant de unge mellom 18 og 34 år. De unges topp 10 er generelt dominert av store globale merkevarer og streamingtjenester.
Netflix topper suverent listen med en WOM-score på 76,5% og øker avstanden til Apple på andreplass, som får en score på 68,3% og norske Rema 1000 på tredjeplass med en score på 66,3%. Enda et norsk merke er kommet med i de unges topp 10, nemlig FINN.no, som har inntatt en femteplass med en WOM-score på 64,7%. FINN.no topper også YouGov BrandIndex’ liste over merkevare med det beste generelle inntrykk blant norske kvinner i 2016.
Annonse
Gjenbruk og det å gjøre en god handel er i stigende grad populært, og FINN.no har forbedret sin WOM-score med 6,5 prosentpoeng og er dermed årets høydehopper blant de unge. Toyota er den andre klatreren på dette års ranking, som har forbedret sin score med 5,6 prosentpoeng tett forfulgt av Coop Obs!, som inntar tredjeplassen med en forbedring på 5,3 prosentpoeng.
I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres holdninger til forskjellige merkevarer. De unges ranking er utarbeidet ved hjelp av YouGov BrandIndex WOM-score, blant alle de merkevarer, som respondentene har hørt noe positivt om (positiv Buzz) blant de mellom 18-34 år. Vi har kun medregnet merker, som har oppnådd minimum 200 intervjuer i perioden.
Mer om Streaming Kilde: YouGov Foto: Netflix