Paradise Hotel blir klesbutikk

10.04.2018 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl ---- Følg oss på Twitter og Facebook

MTG Ignite, MTGs innovasjonsavdeling, samarbeider med teknologiselskapet Showtag om det som kan kalles produktplassering 2.0 for digitalt TV-innhold. Klikk på et produkt, få informasjon og gå direkte til nettbutikken. Dette blir en ny tjeneste i MTG TVs portefølje, og kan allerede nå testes ut i program­­konseptene «Flytte for meg sjæl» og «Paradise Hotel» på Viafree.

Showtag-teknologien gir seeren tilleggsinformasjon når de ser på et digitalt TV-program, det blir «klikkbart»: Ved å trykke på pause når som helst i avspillingen av programmet kan seeren få informasjon om programrelaterte produkter eller innhold. Seerne har ofte spørsmål om alt fra klær og interiør til deltakere, nå får de umiddelbart svar på det de lurer på.

Annonse

- Vi tror på samarbeid med selskaper som tenker utenfor boksen, og som bidrar til at vi sammen kan finne innovative løsninger rundt innholdet vårt. Partnerskapet med Showtag gir oss en helt ny mulighet til å utvide universet rundt programmene våre, og å jobbe med produktplassering i digitale TV-programmer, sier Jørn Korbi, utviklingsdirektør i MTG Ignite.

Nelly.com/Nlyman.com og DNB er de første kundene som tar i bruk Showtag-teknologien i samarbeid med MTG TV. I «Paradise Hotel»-episodene får man opp en meny med utvalgte klær og accessoirer som deltakerne bruker i programmet, og kan gå direkte til nettbutikken I «Flytte for meg sjæl», et samarbeidsprosjekt mellom Viafree og DNB, følges uerfarne boligkjøpere som jakter på drømmehjemmet og Showtag-løsningen gir detaljert informasjon om DNB sine produkter, samtidig som seerne får konkrete tips og råd.

Sven Kolstø, administrerende direktør i Showtag og partner i investeringsselskapet CoFounder, mener teknologien verdiøker egenproduserte serier, filmer og annet innhold - både for den som ser og for den som eier innholdet: - MTG har vist seg som et fremoverlent mediehus som ser nytten og nødvendigheten av å ta inn ny teknologi. Når man først begynner å legge lag med informasjon over en digital TV-sending er det utrolig mange retninger man kan ta. Det passer like godt til redaksjonelt innhold der man kan dypdykke i en sak, til ren produktplassering hvor de som er interesserte kan kjøpe et produkt de liker.

Mer om Viasat Kilde og Foto: Viasat / MTG / TV3

Annonse