50 år med fotball-VM på TV

13.06.2018 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Diverse

Fra 20 tommer og farge-TV som luksus i 1970, til supertynne og smarte 4K OLED-skjermer på 55 tommer i dag. TV-ene har utviklet seg minst like mye som fotballspillet de siste 50 årene. Fotball-VM i Russland sparkes i gang om få dager, og hos Elkjøp merker man så definitivt at et av årets TV-høydepunkt står for døren.

- Vi pleier å se solide hopp i salgstallene for TV i ukene og dagene før store idrettsarrangementer, som Ski-VM, OL og store fotballmesterskap, og det har vi så definitivt fått denne gang også. De to siste ukene har vi solgt rundt 30 prosent flere TV-er enn ved samme periode i fjor og det er de større modellene nordmenn nå går for. TV-er på 75 tommer og oppover selger vi dobbelt så mange av sammenlignet med i fjor, sier Kristian Pedersen, salgssjef for Lyd & Bilde for Elkjøp Norge.

Annonse

Denne trenden bekreftes av Stiftelsen Elektronikkbransjen, som også ser at den norske TV-kunden for alvor har fått øynene opp for Ultra HD-TV-er. Faktisk står UHD-modeller for hele 85 prosent av det totale salget av TV-er i Norge i disse dager, sammenlignet med 47 prosent i 2017. – Nordmenn liker å kjøpe blant toppmodellene når vi handler TV, og samtidig finner vi UHD-støtte i stadig flere TVer, også litt lengre ned i prissjiktet, sier administrerende direktør i Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Folkestørrelsen, altså TV-størrelsen flest nordmenn ender opp med å ta med seg ut av butikken, ligger nå mellom 55 og 65 tommer. Pedersen fra Elkjøp forteller at OLED-modeller også er i ferd med å bli mer populære, og at 10 prosent av alle TV-er elektronikkjeden nå selger har denne teknologien.

Året er 1970 og fotball-VM blir avholdt i Mexico. Pelé dominerer mesterskapet mens svart-hvitt-TV-er på 20 tommer fremdeles dominerer hjemme i stuene til folk. Er man heldig og har tilgang til de aller nyeste produktene kan man imidlertid for første gang se en VM-finale i farger, der Brasil vinner 4-1 mot Italia.

Kilde og foto: Elkjøp - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook

Annonse