Illustrasjon

Mener TV-pakkene ikke er verdt prisen

19.11.2018 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Diverse

Norske TV-seere er klokkeklare i en ny, landsomfattende spørreundersøkelse: *Premier League slår Eliteserien på popularitet. *Discoverys inntog i TV-fotballen har medført mindre interesse for norsk fotball på TV, mener hver femte nordmann. * TV-kanalenes fotballpakker er ikke verdt prisen.

I den nye meningsmålingen, som analysebyrået Opinion har gjennomført for spillselskapet Unibet, svarer hele 46 prosent av den fotballinteresserte befolkningen at de helst ønsker å følge Premier League, mens 43 prosent er mest interessert i å følge Eliteserien.

DResultatene fra undersøkelsen kan tyde på at hvilket TV-selskap som sender kampene har stor innvirkning på ligaens popularitet -Av de som svarer at de følger norsk eller internsjonal TV-fotball, oppgir hver femte fotballsupporter at de har fattet økt interesse for Premier League etter at TV2 tok over rettighetene, mens en av ti hadde mistet interesse, forteller PR manager Steffen Løvholen i Unibet.

-Med Discovery og Eliteserien er trenden motsatt: Kun fem prosent er blitt mer interessert i norsk toppfotball etter at kampene begynte å sendes på Eurosport, MAX og TVNorge, mens 17 prosent oppgir at de har mindre interesse enn før. Dermed kan vi fastslå at nordmenn akkurat nå elsker engelsk fotball høyere enn den norske, sier Løvholen

Prisen på kanalpakkene kan også ha en innvirkning. Discoverys fotballpakke med OBOS-ligaen og Eliteserien koster det samme månedsbeløpet som TV2s Premier League-pakke (399,-): Hele 52 prosent svarer at Discoverys fotballpakke overhodet ikke er verdt prisen, mens henholdvis 44 og 43 prosent svarert det samme om TV 2s og Viasats fotballpakker. Kun en av ti svarer at de ser flere kamper live på stadion som følge av dyre kanalpakker.

Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook