Foto: Altibox

Altibox dyplenker til innhold hos NRK

30.01.19 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Streaming

Som første tv-distributør i landet integrerer Altibox NRKs rikholdige programarkiv i sin tv-plattform. Dermed får kundene tilgang til alt NRK-innhold på store og små skjermer.

Våren 2019 får Altibox såkalt dyplenking til NRKTV, og Altibox-kundene må derfor ikke lenger ut av Altibox-universet for å finne siste episode av Mesternes Mester eller en annen av sine favorittserier på NRK. - Det handler om hvor kundene er og deres modus: Du slår på tv, og dekoderen står gjerne på fra før. Da er du inne i vår tv-løsning og kan finne og se innholdet umiddelbart fordi NRKs innhold er sømløst integrert, sier styreleder Toril Nag i Altibox.

Annonse

NRK er også svært godt fornøyde med resultatet og tilbudet tv-kundene nå får. - Vi har et nært og godt samarbeid med Altibox om presentasjon av NRKs innhold på deres plattform. Måten vi nå har integrert søkbar programinformasjon og dyplekning på hos Altibox ivaretar vår rolle som publisist, men gir også Altibox kundene lett tilgang på alt vårt innhold. Vi ser frem til at norske tv-kunder skal få et enda bedre tilbud av norsk innhold på en kundevennlig måte, sier Bjarne Andre Myklebust, distribusjonssjef i NRK.

Samarbeidet er kommet på plass fordi Altibox har en plattform som er i stand til å tåle den enorme kompleksiteten NRKs rikholdige arkiv byr på. Det er også funnet en løsning hvor NRK ivaretar kontrollen på sitt eget univers ved at Altibox dyplenker inn i NRKs egen applikasjon. Stikkordene er søkefunksjonalitet og presentasjon, slik at innholdet fanges opp av universelt søk. - Dette er i tråd med vår ambisjon om å tilby godt norsk innhold til våre kunder. Samarbeid er den nye konkurransen. I stedet for å tenke at dette er vår plattform og her skal vi ha eksklusivitet, så åpner Altibox opp for omfattende distribusjon av innhold. Dette er bra for kunden, for NRK og for Altibox, sier administrerende direktør Thomas Skjelbred i Altibox.

Kilde: Altibox - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook

Annonse