Annonse
11.11.2019 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om DIVERSE
Annonseinntektene faller, men de totale inntektene i TV-bransjen økte i 2018, som følge av en solid vekst i brukerinntektene.
- TV og radio har nærmest vært immune mot konkurransen fra de globale aktørene i kampen om de norske reklamekronene. 2018 er det første året vi ser at annonseinntektene faller, sier direktør i Medietilsynet, Mari Velsand.
Dette kommer fram i forbindelse med at Medietilsynet i dag offentliggjorde sin årlige rapport om økonomien i mediebransjen. Tapet i annonseinntekter er på 212 millioner kroner, eller 4,7 %, i 2018 sammenlignet med 2017.
Norske TV-seere betaler stadig mer for å se sport, film og annet populært innhold gjennom såkalte premium-TV-pakker og strømmetjenester, sier Velsand. Likevel har lønnsomheten falt, blant annet på grunn av dyre sportsrettigheter.
Kilde: Medietilsynet - Mer om DIVERSE - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook
Annonse