Annonse

Da koronaen traff mediebransjen

15.05.2020 - TVNYTT.NO - Sindre Møllerhaug - Mer om DIVERSE

Nordiske Mediedager var i år online. Naturlig nok ble det mye snakk om koronakrisen og hvordan den har påvirket mediene. Sindre Møllerhaug fulgte konferansen for TVNytt.no


FOTO: Skjermdump NMD Online

Koronaviruset har ikke bare rammet næringslivet veldig hardt. Det har også rammet mediebransjen. Plutselig måtte de jobbe under veldig spesielle forhold og samtidig produsere minst like mye innhold som før. Torsdag 12. mars var en vanskelig dag.

Sigvald Sveinbørsson, redaktør i Bergensavisen, Gard Steiro, redaktør i VG, Helje Solberg, jorunalist i NRK og Karianne Solbrække, nyhetsredaktør i TV 2 Nyhetskanalen, snakket om dette på Nordiske Mediedager.

Begynnelsen var veldig dramatisk. Mye av resursene ble flyttet ut av lokalene for å klare å holde i gang nyhetsstrømmen. Dessverre vil dette få konsekvenser i mange år framover. For VG blir 2020 et svakt år.

Fortsatt er det frykt for at annonsemarkedet skal klappe sammen og at folk i denne situasjonen ikke lenger har råd til å betale for abonnement. De første ukene tok trafikken helt av. Mange leste nyheter.

Nå vil vi trolig se en langvarig endring i løssalg av papiraviser og papirannonser. Gard Steiro sa at han tror ikke at de som har lagt om på vanene under denne krisen, vil komme tilbake til papiravisen.

TV 2 Nyhetskanalen gikk opp 50 % i seere. Eldre seere gikk over til NRK, men det har blitt godt kompensert av yngre seere. Inntektene i strømmetjenesten Sumo har gått ned på grunn av sport.

Totalt sett har ringvirkningene av koronaviruset vært økonomisk nedgang og økt trafikk. Det er slitsomt for de som jobber i bransjen.

Mediene har lært nye måter å jobbe på. Nå kan de overlevere mer effektivt framover. Ulempen er at kroppsspråket ikke blir helt det samme som når man er i samme rom. Ved fysisk oppmøte ser man fort på kroppsspråket om man er enig i det som ble sagt eller ikke.

Situasjonen har gitt et stort informasjonsbehov. Selv med hjemmekontor har mange fått gode ideer. Dette hadde ikke skjedd på samme måten i en verden fri for korona. Ulempen har vært mye fravær av kritikk. Fordelen har vært mer fakta- og sannhetbasert journalistikk.

Krisen forsterker ulikheter i samfunnet. De som har store ressurser kommer godt ut. De som har det vanskelig, sliter mye mer enn de gjorde før.

Kilde: Nordiske Mediedager - Mer om DIVERSE - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook


Annonse