Annonse
12.01.2021 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Nent Group
Pia Tjelta spiller en fertilitetslege som nekter å gi opp drømmen om å få egne barn i den nye Viaplay-produksjonen Made in Oslo. Serien har akkurat startet innspilling og er en grønn produksjon med et betydelig fokus på lokale og kortreiste leverandører.
Pia Tjelta og Jakob Cedergren fra innspilling av «Made in Oslo». Foto: Monica Strømdahl/Tordenfilm
Elin (Pia Tjelta) driver en fertilitetsklinikk med eksmannen, og er sindig og profesjonell i sin behandling av pasienter som ønsker det samme som henne selv - barn. På privaten kjemper hun en tilsynelatende maktesløs i kamp mot hennes egen biologiske klokke.
– Dette er sjelden kost. Et helhjerta, eksistensielt drama jeg er ubeskrivelig glad for å gjøre sammen med Marit Moum Aune som regissør og Kathrine Valen Zeiner som serieskaper. Det er en moderne drømmerolle – nå får vi bare håpe at jeg ikke driter meg ut, forteller hovedrolleinnehaver Pia Tjelta.
Drømmen om barn er ikke lenger bare et ensomt stigma for de ufrivillige barnløse. Det er big business. Vi finner stadig nye måter å manipulere naturen på, og bransjen står klare til å hjelpe dem med nok penger.
Kathrine Valen Zeiner (Wisting, Valkyrien, Øyevitne) er serieskaper og manusforfatter. Ifølge Zeiner er ambisjonen å engasjere seerne til å tenke over hva slags samfunn de vil ha.
– Jeg vil at Made in Oslo skal favne besettelsen og inderligheten i et uoppfylt barneønske. Hovedkarakteren Elin risikerer ekteskap, stedatter og karriere for å oppfylle drømmen om å bli mor. Det er både irrasjonelt og dypt forståelig på samme tid, forteller Zeiner.
Made in Oslo regisseres av Marit Moum Aune, prisvinnende teaterinstruktør og koreograf (Hedda Gabler, Ghost – Ibsens Gjengangere) med dramaerfaring fra serier som Harry & Charles og Kampen for tilværelsen.
Serien produseres av Nina B. A. Figenschow og Ingunn Sundelin i Tordenfilm for Viaplay og Nordic Entertainment Group (NENT Group). Det er en «kortreist og grønn» produksjon, med miljøvennlige og fornuftige valg i alle ledd av produksjonen.
Innholdssjef i NENT Group, Filippa Wallestam, forteller at serien traff blink på det som er en underkommunisert og original tematikk.
– Barn er det viktigste vi har. Kanskje er dét grunnen til at det kan oppleves som vanskelig å snakke om ufrivillig barnløshet. Made in Oslo tar opp en tematikk som mange kanskje synes er tabu, og vi håper at vi gjennom talentet til Pia Tjelta og de andre involverte kan være med på å gjøre det mer akseptabelt å snakke om, sier innholdssjef i NENT Group, Filippa Wallestam.
Made in Oslo har akkurat startet innspilling i Oslo. Serien vil bestå av åtte episoder på 45 minutter og har forventet premiere på Viaplay i 2022.
Mer om Nent Group - Følg TVNytt.no på Twitter eller Facebook
Annonse