Annonse
15.01.2021 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om DIVERSE
TV-reklame fikk en nedgang på 11,1 % i 2020. Det viser Mediebarometeret som Mediebyråforeningen står bak. Tallene gjelder omsetning av TV-reklame via mediebyråene.
Ifølge Mediebarometeret ble det solgt TV-reklame for 3,076 milliarder kroner i 2020, mot 3,461 milliarder året før.
Internett ble i 2019 større enn TV som reklamebærer. Den enerposisjonen ble styrket i koronaåret 2020. For mens internett avsluttet 2020 med en markedsandel på 39,8 prosent, så landet TV som mediekanal på 36,1 prosent, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder hos Mediebyråforeningen.
Mediebarometeret (for all reklame) landet på en nedgang på 11,7 prosent i 2020 sammenlignet med 2019. Det ble i fjor omsatt reklame via mediebyråene i Norge for 8,52 milliarder NOK.
- Det så atskillig styggere ut etter halvgått 2020, sier Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.
- Men sluttspurten i 2020 ble sterk, hvis vi ser bort i fra desember måned. Dette er positive takter som vi må ta med oss videre, sier Merete Mandt Larsen.
Koronasituasjonen har skapt store endringer og ustabilitet i reklamemarkedet i 2020. Nedturen startet i mars, det roet seg litt på sommeren og høsten, mens i storparten av det siste halvåret er 2020-nedturen blitt redusert.
Imidlertid ble desember en svak måned med en nedgang på 23,4 prosent sammenlignet med julemåneden i 2019.
Kino er den mediekanalen som har tapt mest i annonseomsetning i 2020. Her er nedgangen på hele 57,6 prosent fra 2019 til 2020.
- Og det kan lett forklares med at kino har vært stengt i mange måneder, og er fremdeles stengt for eksempel i kino-byen Oslo, sier Merete Mandt Larsen
Kilde: Mediebyråforeningen - Mer om DIVERSE - Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook
Annonse