Norske TVer blir stadig større

17.02.2021 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om DIVERSE

Vi kjøper færre, men betraktelig større TVer i 2021, og strømmetjenestene blir stadig mer populære. Det viser tall fra Elektronikkbransjen.


Foto: Stian Sønsteng/ Elektronikkbransjen

TV-salget faller tilbake på normalnivå i 2021, etter en kraftig økning i 2020. Antall TVer er ned 13 prosent, til 368 000 solgte enheter. Samtidig faller verdien kun med fire prosent, noe som tyder på at nordmenn kjøper både større og dyrere TVer. Totalomsetningen for TV i 2021 ender på 3,32 milliarder kroner, mot 3,45 milliarder i 2020.

Størrelsen på TVene nordmenn kjøper flest av har krøpet oppover år for år, og i 2021 ble 65-tommer den mest populære TV-størrelsen, etter at 55-tommeren har hatt tittelen i flere år.

I 2021 var 29,6 prosent av alle TVer solgt i Norge en 65-tommer, opp fra 26,8 prosent i 2020. 55-tommerne faller tilbake fra en markedsandel på 32 prosent i 2020 til 29,2 prosent i 2021.

Vi ser at andelen TVer med 4K-oppløsning endte på nærmere 90 prosent av markedet, mens salget av skjermer med 8K-støtte fortsatt er en liten del av markedet med to prosent andel målt i antall, og 3-4 prosent av salget målt i verdi. Led er fortsatt den ledende teknologien, oled står for rundt åtte prosent av TV-salget, skriver Elektronikkbransjen i en pressemelding.

Salget av BluRay- og DVD-spillere faller i 2021. Det ble solgt 4.000 DVD-spillere og 14.000 BluRay-spillere, en nedgang på henholdsvis 17 og 46 prosent fra året før.

Andelen som abonnerer på strømmetjenester fortsetter å stige, fra 77 prosent i 2020 til 78 prosent i 2021. Netflix er fortsatt mest populært, med 60 prosent av de spurte som kunder. HBO er nummer to på listen, og har tre prosentpoeng flere kunder i 2021, opp til 30 prosent av de som abonnerer på en strømmetjeneste. Viaplay havner på tredjeplass, mens relativt nye Disney+ har kapret 23 prosent av norske husholdninger.

  • Mer om DIVERSE - Følg TVNytt.no på - og RSS:



    Annonse