Annonse
14.03.2022 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om TVNorge/Discovery
Foto: Medietilsynet
- Vi fikk dessuten få henvendelser fra publikum under disse lekene. Det kan tyde på at folk denne gangen var godt informert om hvor øvelsene ble sendt og hvordan TV-sendingene ble presentert, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet.
Formålet med tilsynet var å sikre at TVNorge fulgte reglene for reklame og sponsing i TV-programmer under OL. Kontrollen avdekte ingen brudd på reglene, opplyser Medietilsynet.
TVNorge er etablert i Norge og må derfor følge norske reklameregler. Eurosport og Discovery+ er ikke etablert i Norge og Medietilsynet fører derfor ikke tilsyn med disse kanalene.
- For at seerne skal klare å skille mellom kommersielt og redaksjonelt innhold, er det derfor viktig at det er tydelig for seerne når programmet blir avbrutt med reklame, sier Sekkelsten.
Reklamen kan blant annet sendes på delt skjerm ved større hendelser som foregår uten opphold, slik at reklame og programinnhold kan vises samtidig. Reklamedelen av skjermen skal merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som er reklameinnslag, og hva som er den ordinære sendingen.
Annonse