20.05.2022 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Diverse
– Dette er et klart brudd på reglene, og vi gir VGTV en advarsel for bruddet, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør i juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, i en pressemelding.
Sponsede premier i et program skal ikke presenteres mer omfattende enn det som er nødvendig for å få vite hva premien er, og hvem som har gitt premien. Reglene i kringkastingsloven er til for å unngå at reklame blir blandet inn i det redaksjonelle innholdet og skaper tvil om hva som er hva.
– I dette tilfellet går premiepresentasjonen lenger enn det som er tillatt etter regelverket. I vurderingen har vi lagt vekt på at egenskapene til premieproduktene blir skildret i positive ordelag, i tillegg til at programlederne viste til egne positive erfaringer med produktene, sier Sekkelsten.
VGTV uttaler til Medietilsynet at det er satt i verk konkrete tiltak for å sikre at regelverket blir fulgt i framtiden. – Vi er tilfredse med at VGTV har gått gjennom rutinene sine for å sikre at reglene blir fulgt. Medietilsynet har gitt sanksjoner i form av advarsel i liknende saker hos andre aktører. Derfor får VGTV tilsvarende reaksjon, sier Sekkelsten.
Mer om Diverse - Følg TVNytt.no på - og RSS:
Annonse