17.08.2022 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Diverse
Foto: Medietilsynet
Markedet for pengespilllreklame på norske tv-skjermer fortsetter å falle og gikk ned med fire prosent det første halvåret i år sammenlignet med samme periode i 2021.
– Den nye lovreguleringen har resultert i et stort fall i utenlandsk pengespillreklame. Nå bør også norske aktører redusere reklametrykket sitt på tv, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Tall som Nielsen Media Research har hentet inn for Medietilsynet, viser at markedet for pengespilllreklame på tv i Norge har falt markant det siste året (fra juli 2021 til juni 2022). Markedet faller fra 581 millioner til 444 millioner kroner, som er en nedgang på 24 prosent.
Den største delen av reduksjonen kommer av at Viasat Group (tidligere Nent Group) sluttet å sende utenlandsk pengespillreklame. Etter at Medietilsynet påla norske tv-distributører å stanse utenlandsk pengespillreklame på Discovery sine tv-kanaler, har Discovery også midlertidig stanset slik reklame.
– Når Discovery nå har sluttet å sende utenlandsk pengespilllreklame, må de norske aktørene vurdere i hvor stor grad de skal være til stede på tv. Situasjonen er annerledes når behovet for å konkurrere om oppmerksomhet med de ulovlige pengespillene er borte, sier Atle Hamar, direktør i Lotteri- og stiftelsestilsynet.
De norske aktørene som i dag har lov til å reklamere på tv, er Norsk Tipping, Norsk Rikstoto, Postkodelotteriet og Pantelotteriet.
Mer om Diverse - Følg TVNytt.no på - og RSS: