Nå ser det mørkt ut for TV-reklame

15.12.2023 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Diverse

TV-omsetningen har en tilbakegang på 9 % og er redusert med nærmere 280 millioner sammenlignet med samme periode i 2022.


Foto: Pixabay

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser at reklamemarkedet, når det gjenstår én måned av 2023, er redusert med over 500 millioner sammenlignet med fjoråret. – Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer er redusert med 5,8%, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

TV-omsetningen har en tilbakegang på 9 % og er redusert med nærmere 280 millioner sammenlignet med samme periode i 2022. – Vi har gått fra en situasjon de siste par årene, hvor TV var utsolgt for reklameplass måneder i forveien, til nå i 2023 at det har vært kapasitet mer eller mindre gjennom året. Det sier André Thorsen som er leder for media og partner i Atyp.

- Jeg er rimelig sikker på at TV’s kraftige prisvekst de siste årene, sammen med jevn, svak seertallsutviklingen tilsier mindre investeringer i kanalen når annonsørene må spare penger. Kanalene har heldigvis moderert seg i sine prislister for 2024 og med gode programkonsepter på tapetet for de neste månedene er det lov å tro på en opptur snart, forteller Thorsen.

Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på nærmere 63 millioner fra fjoråret. Det er en oppgang på 14,6 %. Radio har en oppgang på 12,9 % og utgjør over 51 millioner. Podkast viser til positiv vekst på 39,7 %, og over 11 millioner kroner. Utendørsreklame har også vekst sammenlignet med samme periode i fjor, og har en omsetningsøkning på over 41 millioner kroner. Det betyr en oppgang på 6,8 %.

Kino legger bak seg en positiv utvikling akkumulert i 2023, med en samlet vekst på 7,4 %, som tilsvarer en økning på over 9 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor. – I en ellers «svart» november så er det hyggelig å se at noen kanaler vokser kraftig. Lydmediene fortsetter den imponerende veksten i 2023, og podcast legger på seg med nesten 40%, selv om de totale investeringene i kanalen fremdeles er små, sier Thorsen.

Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto innrykket omsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.

Mer om Diverse - Følg TVNytt.no på - og RSS:

Annonse