25.03.2024 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Diverse
Omsetningen av TV-reklame har fått en dårlig start på året, viser tall fra Mediebyråforeningen.
Foto: Pixabay
Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser en forsiktig start på reklamemarkedet for 2024.– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer er redusert med 4 % sammenlignet med de to første månedene i fjor, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen, i en pressemelding
TV-omsetningen har en tilbakegang på hele 8,2 % og som tilsvarer omtrent 46 millioner sammenlignet med samme periode 2023.
- Det er nok slik at mange annonsører er litt på vent i forhold til hva de skal bruke av investeringer i 2024. Vi ser at det spesielt går ut over TV som er store investeringer for en annonsør, sier forhandlingsdirektør for GroupM Nexus, Jarle Thalberg.
Digitale medier går tilbake med 1 %, som er en reduksjon i medieomsetning på nærmere 6 millioner. Det er display, søk og video som samlet står for en nedgang på 16 millioner, hvor video har en nedgang på 8 millioner alene. Sosiale medier har derimot en oppgang på 7 %, som tilsvarer over 10 millioner.
- Digitalt har også en tilbakegang, men mindre enn totalmarkedet. Det mest overraskende med de digitale mediene er at faktisk video går kraftig ned. Det er jo tidlig og her forventer vi vekst utover året, sier Jarle Thalberg.
Lydreklame kan vise til en omsetningsøkning på nærmere 12 millioner fra samme periode i 2023. Det er en oppgang på 14,4 %. Radio har en oppgang 8,5 % og utgjør over 6 millioner. Podkast viser til nærmest en dobling fra samme periode i fjor på 98,5 %, og dette utgjør over 5 millioner kroner.
Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto innrykket omsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.
Mer om Diverse - Følg TVNytt.no på - og RSS: