Juli 2024: God måned for TV-reklame

20.08.2024 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om Diverse

TV hadde en veldig god juli-måned, men en oppgang på hele 12,2 %, takket være OL og fotball-EM.


Foto: Pixabay

Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen viser samme omsetningsnivå som fjoråret etter årets syv første måneder. Det kommer fram i en pressemelding.

– Den totale reklameomsetningen som går via mediebyråer har en liten oppgang på 0,2 % sammenlignet med samme periode i fjor. Det utgjør en økning på nærmere 11 millioner kroner, sier Camilla Gåre, daglig leder i Mediebyråforeningen.

Forhandlingsdirektør for GroupM Nexus, Jarle Thalberg, sier dette om omsetningen hittil i år:

– Annonsemarkedet startet svakt som vi forventet med en nedgang i første kvartal på hele 5,4 %. Juli var en sterk måned for mediene drevet både av fotball-EM og OL. Det betyr at vi for første gang i år har en vekst akkumulert, sier Thalberg.

TV har en nedgang på 1,7 %, som utgjør nærmere 29 millioner kroner. Printmedier og DM er redusert med over 79 millioner kroner fra samme periode i fjor, hvor dagspresse står for en nedgang på 17,7 % (28 millioner) og DM står for en nedgang på 15,9 % som er i overkant av 43 millioner kroner.

– TV hadde en veldig god juli-måned, men en oppgang på hele 12,2 %. Dette skyldes at vi har hatt både fotball-EM på TV 2 og OL hos Warner Bros Discovery. Det gjør at TV nå kun er ned 1,7 % etter å ha vært ned hele 8,8 % etter Q1. TV står fortsatt sterkt hos annonsørene, men det er en stor utfordring for TV-husene med stadig synkende TV-seing og overgang til strømmetjenester, sier Thalberg.

Mediebarometeret er en månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen. Tallene viser netto innrykket omsetning, etter alle rabatter, men før eventuelle provisjoner.

Mer om Diverse - Følg TVNytt.no på - og RSS:

Annonse