12.03.2025 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl - Mer om TV2
Til tross for krevende omstilling i et tøft marked, leverer TV 2-konsernet en omsetning på nivå med fjoråret. Kostnadskutt, salg av datterselskap og strømmerekorder gjør også at resultatet styrkes.
TV 2 Gruppen AS består av en rekke medie- og teknologiselskaper, inkludert TV 2 AS. – Jeg er glad for at norsk kvalitetsinnhold, strømmerekorder og salg av datterselskap bidrar positivt i et tøft marked, sier Olav T. Sandnes, sjefredaktør i TV 2 og administrerende direktør i TV 2 Gruppen AS.
Omsetningen i TV 2 Gruppen AS i 2024 er på nivå med året før, men driftsresultatet økte, og endte på 425 millioner kroner. Driftsresultatet inkluderer resultat fra alle selskapene i TV 2-konsernet
Selv om TV 2 Gruppen AS leverer solide resultater i 2024, ville tallene vært annerledes uten salget av Wolftech Broadcast Solutions AS i 2024. Det tidligere datterselskapet, som ble solgt til Avid Technology Inc, har utviklet et verdensledende verktøy for redaksjonell planlegging og ressursstyring. Dette er nok et eksempel på innovasjon utviklet i TV 2 Gruppens sterke teknologimiljø i Bergen.
– Det er gøy å se hvordan disse selskapene vokser ut av barndomshjemmet, og selvfølgelig hyggelig at salget av Wolftech bidrar til et positivt resultat. Salget er med på å finansiere journalistikk, innovasjon og kvalitetsinnhold for fremtiden, sier Sandnes. TV 2 Gruppen oppnådde en samlet omsetning på 7,4 milliarder kroner i 2024.
– Selv om det er gledelig med en omsetning på nivå med 2023, vet alle vi som jobber i TV 2 at 2024 har vært et tøft år. Vi har vært gjennom omorganisering og kostnadskutt og vi opplever en prisgalopp på viktige sportsrettigheter. I tillegg tok regjeringen vekk momsfritaket på våre nyheter fra 2023, selv om ingen ser ut til å være for den beslutningen. Det rammer oss fortsatt hardt i den globale konkurransen vi står midt i, sier Sandnes.Samtidig var 2024 også året for strømmerekorder. Økningen i seertid på TV 2 Play var i fjor større enn fallet i lineær-TV. TV 2 Play passerte også NRK TV i seertid, og puster nå Netflix i nakken i både daglig bruk og andel av befolkningen som abonnerer på strømmetjenesten.
– Vi er glade for at hardt arbeid med journalistikk, norsk innhold og vårt strømme-strategi med TV 2 Play gjør at seerne i stadig større grad velger TV 2, sier Sandnes.