Annonse

MTGs kanaler økte mest i fjor

02.01.2017 - TVNYTT.NO - Kyrre Dahl ---- Følg oss på Twitter og Facebook

MTG TV melder om vekst i 10 av 12 måneder av 2016, og seerrekord etter seerrekord gjennom året. MTG TV er kanalhuset med størst vekst i 2016, går det fram av en pressemelding fra MTG.

Her kan vi lese at MTG TV økte mest av de kommersielle kanalhusene i 2016, med 1,6 prosentpoeng fra 17 prosent til 18,6 prosent. Også i totale andeler er det MTG TV som øker mest av alle kanalhusene, med 1,1 prosentpoeng fra 7,2 prosent til 8,3 prosent.

Rekordhøye seertall på flere sportsbegivenheter, som håndball-EM for herrer i januar og damer i desember, Cecilia Brækhus-kampen i Spektrum og Champions League, har bidratt til dette. I januar ble det satt en historisk seerrekord under Håndball-EM for herrer, da TV3 fikk over en million seere i snitt for første gang. Finalen mellom Nederland og Norge under Håndball-EM for damer i desember slo alle rekorder på TV3 med over 1,3 mill. seere i snitt.

TV3 er kanalen som øker mest av alle kanaler i 2016, med 0,9 prosentpoeng i det totale universet – fra 3,8 prosent til 4,7 prosent, mens Viasat 4 og TV6 er stabile. MTG TV økte mest i desember. Med 25,2 i kommersielle andeler øker MTG TV mest av alle kanalgruppene, opp 7,5 prosentpoeng i kommersielle andeler. Også i totalandeler øker MTG TV mest, opp 4,5 prosentpoeng til 12 prosent totalt.

Administrerende direktør i MTG TV, Morten Micalsen, har grunn til å være fornøyd: - 2016 har vært et fantastisk år for oss og det er ikke flaks. Vi har fulgt en ny innholdsstrategi i to år, som leverer vekst ved at vi legger stein for stein. Penetrasjonen øker og vi vokser i 10 av 12 måneder, samtidig som vi setter flere «all time high rekorder». Økt penetrasjon gir grunnlag for ytterligere vekst. Således er det enklere for oss som kommer nedenfra å vokse, enn det er å holde på andelene for de som er størst. Konkurransen er tøff, men det er bra for TV generelt og gavner oss spesielt. I 2017 er fokuset vårt ikke bare lineært. Vi vil videreutvikle oss digitalt og styrke relasjonen fysisk til brukere av vårt innhold med nye tjenester. Lineær kraft er en god forutsetning for å få å lykkes med digitale strategier.

Mer om Viasat Kilde og Foto: MTG/Viasat/

Annonse