Anmeldelse: Duralast temperaturføler for kjølevann

09.02.2017 - TVNYTT.NO - Betalt innhold ---- Følg oss på Twitter og Facebook

Akkurat som vi regulerer temperaturen i kommersielle bygninger, og til og med boliger, er ikke bilen noe annerledes. Ikke alle biler har temperaturføler for kjølevann. Bare dem med montert temperaturføler har denne egenskapen. Enkelte bilmerker kaller føleren for en bryter, trolig fordi den har som oppgave å slå av og på kjøleviften ved gitte temperaturer. Det alene sikrer at motoren forsterkes under drift. Dessuten holder motorens driftstemperatur seg garantert innenfor sikre verdier.

Reservedelen er en slags en bryter som måler hvilken temperatur det er på motoren. Sensoren vil da automatisk sende signaler til motorstyringssystemet for dekoding. Ytterligere tiltak blir deretter iverksatt av ECM i henhold til følerens temperaturavlesning. Du kan bli overrasket over hvor kritisk og avgjørende denne lille føleren er for bilens ytelse. Det er fordi ECM påvirker selve blandingstallene for drivstoff/luft i motoren. Det betyr at økonomisk drivstofforbruk også blir påvirket.

Det er viktig å merke seg at temperaturføler for kjølevann ikke er en reservedel du bør undervurdere om du mistenker feil. Det kommer mange konsekvenser av skjødesløshet. Dersom føleren er defekt kan det oppstå alvorlig skade på innvendig motor, på grunn av faktorer som overoppheting, dårlig tenningstidspunkt og endringer på blandingstall for drivstoff/luft. Du kan også forvente kort levetid på kjølesystemets elektriske komponenter, f.eks. viftemotor. Du kan være sikker på at alvorlig skade blir resultatet av overoppheting, uansett hvor i motoren det oppstår. Med temperaturføler fra Duralast er dette problemet så godt som løst. Det er allikevel din jobb å se etter tegn til feil på føleren. Oppdager du problemer blir det nødvendig med reparasjon.

Les mer på Reservedeler24.co.no

Mer om Diverse

Følg TVNytt.no på Twitter og Facebook